måndag 11 juni 2012

Uppsats- Ofrivillig kärlek


Jag vaknade av att solen nådde mina ögon. Det var en varm junimorgon. Jag kastade min kudde mot Zarah som låg i sin säng och sov.
”Åååå, hur mycket är klockan? Mumlade Zarah som var nyvaken.
”Den är 8.30”, svarade jag glatt. Jag gick in i badrummet för att ta en uppiggande dusch medans Zarah gick ut i köket för att fixa frukost. Jag lät det kalla vattnet rinna mot min kropp och efter en halvtimme ryckte jag åt mig två handdukar. Den ena virade jag in min kropp med och den andra satte jag upp som en turban på huvudet. När jag kom in i sovrummet igen så låg det en lapp på min nybäddade säng.

”Fixa dig och kom sedan in till Harry och Charlie’s sovrum där det blir bus ;)”
Jag rotade igenom min garderob för att hitta något snyggt att ha på mig. Tillslut så blev det en rosa topp och ett par mörkblå shorts. Sedan så ställde jag mig vid sminkbordet och la på ett lager maskara.

När jag kom in i killarnas sovrum stod Zarah där med två vattenflaskor. Jag tog den ena och smög fram till Charlies säng och riktade in flaskan mot hans ansikte, Zarah gjorde lika så mot Harry. Båda vaknade med ett ryck och Charlies ljusa hår stod rakt upp.
”Det här kommer ni att få ånga” sa Harry och kastade sin kudde mot mig.
”Vi får se” sa Zarah lite retsamt och sprang ut till köket och jag lika så.

Efter en mycket god frukost ute på terrassen med en massa frukt som vattenmelon, kiwi, äpplen, päron och Zarahs goda frukostbröd så bestämde vi oss för att vi skulle städa. Vi hade inte städat på nästan två veckor så det behövdes verkligen. Jag erbjöd mig att dammsuga, diska och att hänga upp tvätt. Zarah sa att hon kunde städa toaletterna ,dammtorka och städa kylskåpet. Nu var det bara en sak kvar…....Lottningen. Vi brukade alltid lotta vem av killarna man skulle jobba med. Jag hade haft den turen att alltid komma med Charlie. Han var min bästa killkompis eller rättare sagt så hade han alltid varit det enda sedan dagis. Jag tog upp en lapp och på den stod det ”Harry”.
”Åh, nej” tänkte jag för mig själv. Jag hade aldrig gillat honom men det var ju Zarah som ville att vi fyra skulle flytta ihop. Men det var ju lätt för henne att säga. Hon var ju lika bra kompis med Harry och Charlie.
”Då kör vi igång!” manade Charlie på oss. Han var på ett ovanligt bra humör idag när vi skulle städa, det brukade han aldrig vara. Jag och Harry gick långsamt upp för trappan.
”Jag kan ta vårat sovrum” sa jag snabbt för att slippa vara med honom.
”Okej det är lugnt”

Efter att jag dammsugit ett bra tag så sprang jag ner till köket för att börja med disken. Lagom till att den skulle torkas kom Harry ner.
”Du får ta resten”, sa jag irriterat och gick vidare till tvättstugan. Han protesterade inte det minsta utan tog handduken och började torka alla glas. När ju lyfte ut all tvätt ut tvättmaskinen så hörde jag hur kul Zarah, Harry och Charlie verkade ha det i köket.
”Inte mitt fel att hon är så himla bra kompis med dom”, tänkte jag.

Det började dra sig mot lunchtid och när vi blev klara. Vi bestämde oss för att gå ner till stranden.
”Om jag och Ciara fixar mat så kan ni killar packa ner allt”, gav hon killarna som order. Killarna sprang ut i trädgården och började packa ihop handdukarna som låg på terrassen.
”Vad är det med dig Ciara?” frågade Zarah mig bekymrat.
”Vadå? Det är väll inget med min?” svarade jag förvånat.
”Både jag och Charlie märkte p dig att du har varit lite sur hela morgonen sedan du fick reda på att du skulle städa med Harry. Det är väl inget fel på honom?”
”Du vet att jag inte gillar honom. Det var du som ville att han skulle bo med oss och jag ville inte vara taskig och lät dig.” sa jag.
”Men det är kanske dags att lägga bakom sig och tid att du kanske lär känns honom istället nu. Vi har ju snart bott här i två år.”
Jag svarade inte utan sprang upp på vårat rum och ställde mig vid sminkbordet.
”Är det verkligen dags att jag lär känns honom nu?” tänkte jag medans jag drog hårborsten genom mitt chokladbruna hår som nästan gick ända ner till min höft. Det knackade på dörren.
”Är du snart klar Ciara för vi tänkte gå nu?” Det var Charlie som stod utanför och det var som ljuv musik för mina öron att höra att det var han och inte Harrys dumma röst.
”Ja, kommer om 30 sekunder.” skrek jag tillbaka.

När vi satt nere på stranden och åt våra pizzabullar som jag och Zarah hade packat ner så sa Zarah plötslig:
”Jag och Charlie tänkte på en sak idag. Vi tänkte fixa en liten middag till er två”
”Va!? Vänta nu” Ska ni fixa en middag till mig och Harry ikväll?!” frågade jag förtvivlat.
”Ja, vi tänkte att nu skulle få snacka lite för er själva.”
”Det är helt chill för mig”, svarade Harry.
”Då är det väll det för mig med”, svarade jag motvilligt.
”Vad bra!” sa Harry och slet av sig sin tröja och började springa mot vattnet och efter kom Charlie och skrek:
”Sisten i!”

När vi kom hem från en kul eftermi9dadg på stranden så gick jag och Harry upp på varsitt rum för att fixa oss inför middagen. Jag tog en snabbt dusch och när jag klev ut ur badrummet kände jag den goda lukten av mat. Jag gick fram till min garderob och rotade fram en blå klänning som jag satte på mig och lät mitt hår hänga över ryggen. Nere i hallen möttes jag av Harry som hade tagit på sig en ljusblå t-shirt och ett par jeans. Snart kom Zarah och Charlie med en picknickkorg.
”Här är eran mat och dryck”, sa Charlie medans han sträckte fram korgen mot Harry.
”Gå till bryggan. Där har vi dukat till er” sade Zarah och blinkade.
Jag tog på mig mina sandaler och så gick vi till bryggan. Väl där stod det ett litet dukat bord. Harry hällde upp den hemgjorda drycken och gav mig det ena glaset. Jag tog en klunk och kände att jag blev lite yr. ”Är något fel?” frågade Harry och tog sin hand bakom min rygg för att stödja mig.
”Det är lugnt” Men nu så kändes det konstigt. Det var som om jag gillade honom på något sätt. Jag kunde inte släppa blicken från honom på hela kvällen. Han bruna krulliga hår och bruna ögon gjorde mig varm inombords. Det verkade också som han hade svårt att sluta kolla på mig men på ett bra sätt. Vid 22tiden så tog han min hand och sa till mig att blunda. Jag lydde honom och så ledde han mig till ett avskiljt område av stranden.  Det hade blivit kallare och börjat blåsa.
”Du har kanske märkt att jag gillar dig?” sa han och log.
”Ehh.. ja och jag vill att du ska veta att jag också gör det.” svarade jag medans jag lutade mitt huvbud mot hans bröst. Han lutade sig mot mig och tog sin hand genom mitt hår.
Men plötsligt så började det regna. Det var en ganska ås lång bit till huset så vi valde att stanna under ett litet tak som tillhörde ett övergivit hur. Det blev bara värre och jag blev bara kallar och kallare.

Harry’s perspektiv:

Jag lutade mig närmre henne för att värma henne så mycket som jag kunde. Det regnade och blåste rejält nu. Jag var också jättekall. Det sista jag hörde henne säga var:
”Harry jag är jätterädd!” medans en tår rann över hennes kind. Jag kände hur mitt huvud blev tyngre och tyngre…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar