tisdag 24 april 2012

Lungorna


Fakta:

Lungor - Plumo
Vi har två lungor i kroppen som sitter i bröstkorgens överdel. Lungorna är ju det som gör att vi andas. Men lungorna kan inte andas själv utan att vi måste hjälpa dom med hjälp av våra andningsmuskler.I våra lungor har vi små lungblåsor som kallas alveoler. Alveolernas uppgift är att byta ut koldioxiden mot syre och sedan så sprids syret från alveolerna ut i vårta blodomlopp.  Först andas vi in syret, syret samlas i aleveolerna i lungan. Blodet passerar igenom aleveolerna och hämtar upp syret. 
Det vi andas ut sen är inte syre, utan koldioxid. Koldioxiden blir som ett avfall som lungorna gör sig av med. Transporten mellan lungorna och kroppens vävnader sker med ett cirkulationssystem som innehåller blod eller hemolymfa. När vi andas med lungorna så måste bröstkorgen anpassa sig, för när vi andas in så förstoras lungorna. Vårt bröstben har en del brosk. Om vi inte hade haft det, hade våran bröstkorg spruckit. 
Vår lungvävnad består av elastiskt bindväv, bindväven möjliggör lungornas utvidgning & sammandragning när vi andas.
Vår högerlunga är störren än vår vänsterlunga. I våra lungor har vi små lungblåsor som kallas alveoler. Alveolernas uppgift är att byta ut koldioxiden mot syre och sedan så sprids syret från alveolerna ut i vårta blodomlopp. 
När vi inte anstränger oss så andas människan cirka 12-14 andetag i minuten. Me vi ansträngning så andas man oftare för att man behöver mer syre ut i kroppen så blir det cirka 30-40 andetag i minuten.

Förståelse:
Astma: Denna sjukdom gör att det blir svårare att andas, en astmaattack kan vara lindrig och ibland kan det behövas akutvård, men det är olika för olika personer.  
Astman gör så att lufthållorna i halsen svullnar upp, då blir det svårare för personen att andas. Personens andning försämras. När man har astma är det en sammandragning mellan bronkerna. De glatta musklerna i lungorna drar ihop sig i kramp. Luftvägarna blir smalare och trängre av svullnaden och slem.  Slemmet ökar och blir även mer segt. Det som försvåras mest är att utandning blir svårare och jobbigare.
Astma kan ha olika orsaker, en av de vanligaste är allergi. Då kan astman utlösas av pollen, katt och hundpäls.
Att leva med astma:
En person med astma måste ha sin medicin till hands hela tiden, med tanke på risken av ett astma anfall. Om man får astma när man är barn eller om man föds med det, finns det en stor chans för dom flesta att den försvinner när man blir äldre.
8% har astma i Sverige, i Sverige dör det cirka 200 personer av astma varje år.
Astma är även mer vanligt hos barn, men med åldern brukar astam avta sakta, eller åtminstone minska med åldern.


Intervju med Julia
  1. Hur är det att leva med astma?
Som jag har, ansträngnings astma så är det jobbigare när jag anstränger mig
  1. Tar du ofta din medicin?

Det beror på, är jag sjuk eller när jag ska anstränga mig. När jag är sjuk tar jag det tre gånger om dagen, när jag ska anstränga mig tar jag det innan. Annars varierar det.
  1. När du tränar, får du astma anfall?
Det beror på, om jag har tagit min medicin innan så jag inte få det.
Källor: http://www.ne.se/lang/astma2012-03-22 Julia Ohlsson


KOL:
KOL är en permanent lungsjukdom. Sjukdomen utvecklas ofta långsamt och en stor orsak till att man får KOL är man röker mycket men det kan även vara en dålig arbetsmiljö som är orsaken. Det tar väldigt lång tid att reda ut om man har KOL och därför är det bara 1 av 5 som får diagnosen KOL. KOL-sjukdomen är ofta kopplat till hjärtat. Skillnaden mellan astma och KOL är att om man har astma så känner man inte av det hela tiden men om man har KOL gör man det. När man behandlas mot KOL så kan lungfunktionen bli bättre men aldrig så bra som den var från början vilket man kan få när man har astma.
KOL är också en sorts inflammatorisksjukdom i luftvägarna. Inflammationen tränger in i lungans minsta luftrör och alveolerna smälter ihop till större blåsor. Det gör att det bli svårare att få luft och man upplever att man blir anfådd och får mindre ork. 
Det finns tyvärr inget direkt läkemedel mot KOL men det finns saker man kan göra för att få det lättare i sin vardag. Om man röker så är det bästa att sluta röka. Det är aldrig försent att sluta röka! Vid medelsvår KOL så kan man få en symtomdämpande behandling eller något luftrörsvidgande medel. I väldigt fåtal utvalda speciella fall så kan en lungtransplanation var aktuell för patienten.
Att leva med KOL kan vara både vara svårare och lättare ibland. Man kan gå till en sjukgymnast som hjälper en att ge råd om en andningtecknik och hur man kan hosta upp slem skonsamt. Att träna upp konditionen och att stärka ben-arm musklerna kan en sjukgymnast också hjälpa en med. Många som får KOL får ofta ångest och behöver psykologiskt och socialt stöd. Det stödet får man för att man ska våga att gå ut och våga delta i andra aktiviteter.
Nu har man hittat ett läkemedel som dämpar symtom.
Tillämpning:



Socialdemokraterna tycker att man nu ska ha bilder till varningen på cigarrett paket. För att hindra folk att börja röka. De har haft det i Kanada i tio år och det är väldigt effektivt.
I EU har de även ett gemensamt bibliotek  med en massa bilder på t:ex tobak skadade lungor som kan användas till cigarettpaket i länderna som är medlemmar. DE tycker att bilder på konsekvenserna av rökning hjälper mer än en varnings text. Bilder på paketen ska införas i Sverige. Socialdemokraterna tycker det är bra för att bilden kan ”äckla” rökare.






Analys:
Andningen är hos fåglar mycket effektivare och enklare än hos oss människor.  Lungorna är ganska så små hos fåglarna så är  luftflödet genom lungorna  enkelriktat. Då med hjälp av luftsäckarna.  Luften pressas ut i de olika luftsäckarna. De har större luftsäckar för att det underlättar intaget av syret. Den luft som tas in vid ett andetag kommer ut igen först vid den andra därpå följande utandningen. Luftsäckarna gör också att fågelns volym ökar utan att fågeln blir tyngre, vilket gör det lättare för den när den flyger. Fåglarna tar upp mycket mer syre än andra ryggradsdjur. 

Syntes:

K-P= KOL patient.
U: Hej jag ville fråga lite om sjukdomen KOL. 
K-P: Det får du gärna göra.
U: När fick du KOL?
K-P: Jag fick min KOL diagnos för ungefär åtta år sen.
U: Hur har det påverkat ditt liv?
K-P: Det har på verkat min vardag väldigt mycket för att jag blir lätt andfådd. 
U: Har du rökt länge och mycket?
K-P: Jag började röka när jag var 16 år och sen det mer och mer cigaretter om dagen. När det var som värst så kunde jag röka fyra paket om dagen.
U: Oj, det var väldigt mycket. 
K-P: Ja, det var det och jag ångrar det väldigt mycket nu. För att nu kan jag inte vara med på alla mina barnbarns lekar, för att det blir tungt att andas.
U: Det var väldigt synd att höra. Men då röker du väll inte mer?
K-P Nej, jag slutade för sex år sedan och det är jag väldigt glad för. 
U: Vad bra! Men finns det någon chans att din KOL försvinner?
K-P: Min KOL kan aldrig försvinna men jag tar en medicin som minskar min symtom. 
U: Tråkigt att höra att den inte kan försvinna men det är ju bra att du har något som gör att du mår lite bättre i alla fall.
K-P: Men jag får som sagt också ta dagen som den kommer.
U: Vad är det egentligen KOL gör mot dina lungor?
K-P: När man har KOL så smälter dom små blåsorna man har i lungorna ihop till större. Det är ju även dom små blåsorna dom byte ut koldioxiden mot syre, så att man inte får syrebrist. 
U: Vad menar du med dom små blåsorna? För dom har väll ett namn?
K-P: Ja, nu var det ju det här med namn....... Jag har för mig att dom kallas alveoler?
U: Ja, det låter bekant. 
K-P: ja, du vet minnet nu när man blir äldre. Det vill ju inte komma ihåg det jag vill komma ihåg. 
U: Ja, det är ju nog tyvärr så. Är det något du vill säga till alla ungdomar där ute?
K-P: Ja, och det är att ALDRIG, ALDRIG börja röka, inte ens att prova på det. 
U: Det tycker jag är en väldigt bra sak som alla i min ålder ska ta till sig. 
K-P: För att det är väldigt svårt att sluta röka och även om man inte rökt länge och mycket så får man alltid någon komplikation.
U: Ja, så är det ju. 
K-P: Tyvärr kan man ju inte styra sitt äldre liv. Även om man skulle vilja.
U: Ja, men det här var nog allt jag ville veta. Tack för att jag fick träffa dig.
K-P: Det var så lite så.
Värdering: 
TIPS: 
*Inte röka
*Motion
*Vara ute 
*Ät broccoli 
* Andas rätt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar