tisdag 17 april 2012

Piroger


Jag har valt att göra piroger för att det är gott och på en lagom nivå. Dom här råvarorna jag har valt är matfett, mjölk, jäst, äggvita, vetemjöl, lök, köttfärs, vitlök och morötter. Morötterna valde jag för att få med mer grönsaker med. Jag valde dom råvarorna för att det är lite mer säsong för dom nu. Vilket är bättre för miljön. Så här ser min måltid ut på tallriksmodelen. Maträtten passade in på tallriksmodellen för att den innehöll alla tre delar. Jag tog hänsyn till miljön genom att äta ekologiskt. Jag valde att göra min egen deg för att det är mycket godare, jag började med att göra degen för att det tog längst tid för att den skulle jäsa. När degen jäste så började jag med fyllningen, köttet för att inte få det stressigt. Min arbetsplanering fungerade bra.Jag hade nästan alltid att göra något förutom när pirogerna skulle jäsa en sista gång. Med vi hann i alla fall klart i tid. Jag tyckte att måltiden blev väldigt bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar