fredag 28 februari 2014

PM

Bakgrund:

Ett av de stora miljöproblemen som finns idag är att temperaturen stiger. Växthuseffekten ökar och det blir varmare på jorden. Det främsta problemet är vårt utsläpp av koldioxid. En av de vanligaste anledningarna är när de fossila bränslena förbränns, bland annat när vi kör bil. I dagens samhälle sitter de allra flesta i bilen trots att det är mycket lättare att transportera sig med kollektivtrafik eller cykel. Detta gör att våra bilar släpper ut en massa onödig koldioxid som gör att vår planet blir varmare. 

Runt jorden finns det ett lager som heter atmosfären. Den håller kvar värmen så att vi har den temperatur på jorden vi har idag, utan den hade det varit mycket kallare och vi hade inte kunnat leva här på jorden. Atmosfären släpper igenom strålningen från solen. En del av strålarna reflekteras ut i rymden igen medan en del stannar kvar. Det som stannar kvar studsar mot jordytan och den värms upp. De strålar som studsat mot jordytan kan inte alltid studsa ut i rymden igen eftersom de växthusgaser vi har i atmosfären stoppar strålarna. Strålarna blir kvar i atmosfären och gör att jorden värms upp. 

De kan också träffa vattenytan och värmer då upp vattnet. När vattnet bli varmare smälter isarna underifrån och blir mindre. I norr och söder är det faktiskt isarna som reflekterar tillbaka solstrålarna men om de fortsätter försvinna kommer fler och fler strålar att reflekteras mot vattenytan och smälta glaciärerna. När glaciärerna försvinner kommer vattennivåerna att höjas. I flera tusen år har glaciärerna varit frusna men har nu börjat smälta på grund av att vi inte tänker på hur vi lever. Vattennivåerna har höjts med 15 cm och fortsätter det kommer det att bli översvämningar och städer som ligger nära vatten kommer att hamna under vatten. I temperaturmätningar som gjorts har jordens medeltemperatur stigit med 0,6-0,9 grader de senaste 100 åren.  Även om det inte låter mycket spelar det stor roll för vårt klimat på jorden. 

Att få tag på de fossila bränslena som våra bilar går på är också en process. För att vi ska kunna få fram bränsle till våra bilar behöver vi borra och transportera den, t.ex från Saudiarabien eller USA. Transporten från de länder som äger oljan släpper ut koldioxid. Oljan borrar vi upp från havsbottnen. Oljan är ett av de vanligaste fossila bränslena vi har idag, det är dock ingen förnyelsebar källa. Oljan är från början gamla växter som utsatts för hög temperatur och högt tryck under flera miljoner år och omvandlats till olja. 

Vad gör vi när vattennivån höjs, glaciärerna börjar smälta och jorden blir varmare?

Metod: 

Eftersom utsläppen av koldioxid är ett stort problem har jag valt att påverka de i min närhet, särskilt de i min familj att åka mindre bil. Då vi bor i Lund finns det goda möjligheter till att transportera sig både med kollektivtrafik eller cykel. De flesta bilar går på fossila bränslen, vilket inte är bra för miljön eftersom att de släpper ut koldioxid när man kör. Korta sträckor och stadskörning förbränner mer. Alltså släpps det ut mer koldioxid. När man kör korta sträckor och bilen är kall drar den mer än när du kör längre sträckor och bilen är varm. När motorn är kall går det åt mycket mer bensin på korta sträckor. Vi kör många korta sträckor inom Lund där vi helt enkelt kan transportera oss med kollektivtrafik eller med cykel. I min familj ska jag informera om hur växthuseffekten fungerar och dess konsekvenser. Alltså vad som kommer att hända om temperaturen ökar. Även vilka konsekvenser det kommer att få i framtiden. När det gäller bilkörandet ska jag förklara för dom hur vi kommer att göra bilen en tjänst om vi skippar de onödiga korta sträckor. Vi kommer att slita mindre på bilen och spara bensin. 


Konsekvenserna av växthuseffekten kommer kanske inte att påverka mina föräldrar i framtiden men det kan påverka mig och min syster, jag vet att mina föräldrar kommer att ta till sig för att de vill att jag ska ha det bra i framtiden. Om min syster tar egna initiativ till att cykla eller att ta buss till skolan och träningar kommer jag som belöning att hjälpa henne mer med hennes läxor i matte och no. Om mina föräldrar börjar planera sina körningar så att de minskar (ni kan se ett körschema i min propagandadel) ska jag hjälpa till mer hemma.

När vi märker att vi behöver tanka mindre eller att bilen inte står ute lika mycket har vi nått resultat.

Jag har gjort en hemsida: http://rullaforframtiden.blogspot.se

Växthuseffekten. http://www.ne.se/enkel/växthuseffekten, Nationalencyklopedin, hämtad 2014-02-26.


Utkik Geografi 2013 Bo Andersson, Anna Windirsch och Gleerups Utbildning AB hämtad 2014-02-26




TitaNo Fysik 2011 Ingrid Monthan och Gleerups Utbildning AB





Jag har valt att använda NE som källa för att jag ser den som en tillförlitlig källa. De texter som är publicerade på NE har granskats innan det publicerats. På NE kan inte vem som helst heller gå in och ändra texterna vilket gör att det som står på NE är mer tillförlitligt. 

Konsumentverket har jag använt för att det är en statlig myndighet. Eftersom att den är statlig tycker jag att man kan lita på den. En annan myndighet som jag har valt att använda mig av är Trafikverket. Eftersom att de står för planering och ansvarar för byggandet av järnvägar, vägtrafik, sjöfart och luftfart tycker jag att de kan sin sak och inte är någon hemsida en vanlig person har skapat. Den text jag kollade på var även kollad senast 2013-12-02 vilket är för några månader sedan. Det är inte så länge sedan och den känns vettig.

Svensk energi är en branchförening med ungefär 380 olika företag. Jag har inte använt mig av så mycket fakta här ifrån men den information jag har tagit här ifrån har jag jämfört med andra källor som jag ser som ännu pålitligare. 

Vattenfall jobbar med att handla och sälja el. Det är ett stor elbolag och jag tycker att de kan sin sak. Vi får idag vår energi ifrån de flesta fossila bränslena och den fakta jag har tagit därifrån är om oljan. Den jag har jag också jämfört med faktan i mina böcker och NE. Sidan uppdaterades senast 2013-10-16. Det är ganska nyligen och det känns inte som om uppgifterna har ändrats så mycket sedan dess.

Uppsals kommuns hemsida har jag kollat lite om hur det fungnerar med förbrukningen när bilen är kall. Den fakta jag hittade där ifrån stämde med den jag har hört ifrån lärare. 16 oktober, 2012 var senast sidan var uppdaterad vilket är ett tag sedan. Men eftersom att jag inte använt mig av så mycket fakta därifrån känns den ganska relevant. Det som stod där har jag som sagt också hört från mina lärare. 

Gleerups har jag valt att ta för att det är böcker som vi använder i skolan väldigt mycket. Våra lärare använder sig också av de och det som står i böckerna har även lärare berättat om. Lärarna har också sagt att vi ska använda oss av böcker och då är det en tillförlitlig källa. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar